Wat mag nu wel en wat mag nu niet met die nieuwe alcohol en tabakswet?

Hele discussies zijn erover en ik snap er geen zak meer van. Dingen die ik zelf heb mee gemaakt:

Ik mocht geen sigaretten kopen hoewl ik 30 ben en een id bij me had. De kassiere verdacht mij er van dat ik ze voor een minderjarige wilde kopen (ik wou pinnen en ik was alleen boodschappen aan het doen. Ik heb met niemand staan praten)

Mijn nicht (26) moeder van 2 mocht geen bier kopen. Ze had id bij maar haar jongste dochter (2) zat in het winkelwagentje dus bier werd niet verkocht.

Mijn moeder (!!!60!!!) kreeg geen shag mee omdat ze haar portemonnee met id niet mee had.

In restaurants mogen ouders geen wijn of iets dergelijks bestellen voor zichzelf als er minderjarigen aan tafel zitten.

Iemand die kats bezopen in de supermarkt komt mag wel drank kopen.

Hoe zit het nu?

Toegevoegd na 10 minuten:
En dan vergeet ik nog de gevallen waarbij ouders alcohol kopen en waarbij de verkoop geweigerd wordt omdat hun tiener zoon/dochter erbij is.

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De nieuwe wet is dat je onder de 25 je ID moet laten zien. Ben jij 60 en winkel je alleen? Dan hoef jij niet je ID te laten zien en mag je dit weigeren.
Om dit moment geldt inderdaad nog dat je geen alcohol of tabak mag kopen als er iemand bij je is die jonger dan 25 is en geen ID bij zich heeft. Dit is echter wel in discussie. Zo heeft een rechter laatst bepaald in een zaak dat een moeder best een fles wijn mag kopen als zij haar 2-jarige dochtertje bij zich heeft. Omdat hier nog discussie over gaande is, zul je er in de supermarkt vaak nog niet mee wegkomen (bang voor boetes).
Hopelijk heb je hier iets aan:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Je mag het tonen van je ID altijd weigeren (behalve als een opsporings ambtenaar dit van je vraagt, dus als je bent staande gehouden) Maar dan mag de winkel de verkoop weigeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laten zien van je ID voor mensen staat niet in de wet,
dat is een afspraak die de supermarktbranche zelf onderling gemaakt heeft als een meer objectieve invulling van artikel 20.3b van de Dank en Horecawet ....blijft achterwege, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De overheid geeft zelf aan dat bedrijven moeten vragen om een ID: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/alcohol-verkopen
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/verkoop-tabak Bedrijf moet er om vragen maar omdat het bedrijf geen opsporingsinstantie is ben je niet verplicht om op eerste vordering je ID te laten zien.

Andere antwoorden (1)

Als jij alcohol of tabak koopt mag er niemand bij je zijn die onder de 18 jaar is. En als die 18jaar of ouder is, moet ook die de ID laten zien.
Ook is het wettelijk verplicht altijd je ID bij je te hebben en te laten zien als je deze producten koopt. Geen ID geen product(en). Ook de cassiere mag jou verdenken van iets dat niet klopt, als het niet zo. Zij hoeft jou niet dat product te verkopen.

Toegevoegd na 35 seconden:
als het niet zo = al is het niet zo *
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het enige wat ik niet snap...ID laten zien is hetzelfde als je identiteit tonen. Dus staande houden. Er zou een ander soort systeem voor moeten komen. Ik vind namelijk dat iemand in een winkel, die ik niet ken niets te maken heeft met mijn persoonlijke gegevens. (of ze daar nu wel naar kijken of niet) Er was ooit een systeem die kon je bij het postkantoor in je chip op je bankpas laten zetten. Dan moest je je ID laten zien zodat ze wisten dat je 16+ was. Vervolgens kon je in de winkel of bij sigaretten automaten gewoon sigaretten kopen. Alleen even je bankpas in de pin bij de kassa stoppen of in de sigaretten automaat (ook als je contant wilde betalen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de wet moet de verkoper vragen om een legitimatiebewijs tonen als iemand deze zaken wil kopen (uitzondering is als aan het uiterlijk van iemand te zien is dat hij overduidelijk ouder dan 18 is). Jij bent niet verplicht om je ID ook te tonen - dit in tegenstelling tot wanneer een opsporingsambtenaar hier om vraagt. Gevolg kan wel zijn dat je dan je goederen niet mee krijgt. http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/verkoop-tabak
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/alcohol-verkopen