wat is deze rups van het groot koolwitje aan het doen?

Deze rups vond ik op mijn rodekool. Het lijkt alsof hij eitjes bewaakt? Dat klopt natuurlijk niet want het zijn niet zijn eitjes. Wat is hij aan het doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
2.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dacht dat het de rups van een groot koolwitje was, maar ik heb ook niet heel veel verstand van rupsen. Enig idee wat het dan wel is?

Het beste antwoord

De rups is het slachtoffer van een parasitaire sluipwesp geworden. Hij vervult - nadat de wesp zo'n 80 eitjes in zijn rug legde, de larfjes zich met zijn lichaamsvloeistoffen voedden en twee weken later naar buiten zijn gekropen om te gaan verpoppen - de functie van bodyguard voor het nageslacht van zijn "verkrachter" en sterft zodra die zijn uitgekomen. Hij ruimt voorbijkomende hongerige roofinsecten uit de weg door wild om zich heen te meppen. Daar lijkt hij toe te zijn geïndoctrineerd, want gezonde rupsen vertonen dat gedrag niet.
Amadea